První skutečný herní hit ze světa Star Treku

 Zkusíte-li si porovnat internetové žebříčky „nejlepších Star Trek her“, zjistíte, že se v nich často opakují některé tituly. S velkou pravděpodobností v nich naleznete adventuru A Final Unity, FPS Voyager - Elite Force nebo třeba strategii Starfleet Command. Pravidelně se v nich pak dobře umisťuje také další adventura, Star Trek: Judgment Rites. Právě v tomto případě se ale často zapomíná, že jde až o druhý díl série, přičemž ten první, Star Trek: 25th Anniversary, nabídl hráčům prakticky totožné kvality a stal se první skutečnou Star Trek herní hitovkou. I přesto skončil téměř v zapomnění, zatímco Judgement Rites si užívá statusu kultovní klasiky.

Čtyři k transportu, převzato z Mobygames


…a odvážně se pouští tam, kam se dosud nikdo nevydal

V září roku 1991 oslavil fenomén Star Treku plných 25 let od premiéry prvního dílu původní série. U příležitosti této významné události vyšla pod křídly firmy Interplay hra Star Trek: 25th Anniversary pro systém NES. Tím to ale neskončilo, právě naopak. O rok později totiž vyrazily do světa verze pro Amigu, PC i Mac. A právě v tu chvíli se zrodila skutečná herní perla. V roce 1994 potom vyšla dabovaná CD verze, kterou jsem hrál já, a kterou si dnes můžete pořídit třeba na Steamu nebo na GOGu.

Já jsem se ke hře Star Trek: 25th Anniversary dostal někdy na konci 90. let v rámci jakéhosi mega-výprodeje CD všeho druhu v pražském Popronu (informace pro skutečné pamětníky 😊) někdy na přelomu století. Zhruba ve stejné době jsem si potom pořídil box s pěti Star Trek hrami (tedy spíše čtyřmi + jeden datadisk) nazvaný „Federation Compilation“, mezi kterými 25th Anniversary nechyběla (kromě toho se v boxu nacházely i další dvě Star Trek herní perly, Final Unity a Starfleet Academy, ale to si nechám na jindy).

Krabice "Federation Compilation", ta, kterou jsem měl já byla ale podlouhlá, převzato z Mobygames


Z výše uvedeného je patrné, že Star Trek jsem měl v té době fakt rád. Z dnešních Star Trek produktů už sleduji jen seriál Picard, jinak to jde trochu mimo mě, ale tenkrát jsem byl opravdu velký fanoušek. K jakékoliv Star Trek hře jsem proto přistupoval s velkým očekáváním. A musím říct, že 25th Anniversary jej rozhodně naplnila.

Hra jako pokračování seriálu

Jak tedy vlastně Star Trek: 25th Anniversary vypadá? Jedná se v první řadě o klasickou point-and-click adventuru, která je však doplněna o „simulátorovou část“, kdy pilotujete Enterprise v souboji s Klingony, Romulany, galaktickými piráty apod. Nutno podotknout, že tato část byla pro mnohé hráče poněkud iritující a v některých verzích šly souboje úplně vypnout. Já jsem si je docela užil, co si pamatuji, nebyly nějak nepřekonatelně složité a šly zvládnout.

Hra byla každopádně především adventurou, a to adventurou skvěle navrženou. Měla totiž podobu seriálových epizod, celkem jich bylo 7, a hru tak mnozí považují za čtvrtou řadu originální série Star Treku (Judgement Rites potom jako řadu pátou).

Pohled na můstek, odtud řídíte loď při soubojích, zadáváte kurz apod., převzato z Mobygames


Ke skutečně filmovému feelingu příspíval fakt, že se na dabingu CD verze podíleli všichni hlavní herci ze seriálu. Bylo tak velice snadné sžít se s pixelovatým kapitánem Kirkem promlouvajícím ikonickým hlasem Williama Shatnera (mimochodem, dnes již skutečného kosmoplavce) apod.

Teď již ale pojďme k tomu, jak se hrála ta hlavní, tedy adventurní část.

Beam me up, Scotty

Takže jaká je Star Trek: 25th Anniversary adventura? Co si pamatuji, tak skvělá. Každá jednotlivá epizoda začíná tím, že Enterprise narazí na problém, který je třeba vyřešit, o což se postará výsadkový tým v klasickém složení kapitán Kirk, první důstojník Spock, doktor „Kostra“ McCoy a jeden k smrti předem odsouzený člen bezpečnosti v červené uniformě (fanoušci Star Treku jistě chápou).

Tým se tedy přenese na planetu, vesmírnou stanici, loď apod., kde musí klasickým adventurním způsobem daný problém vyřešit. Každá postava umí něco trochu jiného, a tak musí spolupracovat, aby se společně dobrali cíle a mohli se šťastně vrátit na Enterprise (tedy až na chlápka v červené uniformě…) Spock má k dispozici trikordér, McCoy lékařské vybavení, bezpečák phaser, Kirk komunikuje s NPC postavami apod.

Nemůžu si pomoct, ta grafika je prostě krásná, převzato z Mobygames


Hra je obecně poměrně „ukecaná“ a textu je v ní docela dost. Je ale psaný typicky „startrekovským“ způsobem, což pomáhá budovat atmosféru. Nechybí ani typické špičkování mezi doktorem McCoyem a Spockem. Protože je hra „rozsekaná“ na epizody, je vždy omezená na několik logicky souvisejících lokací a inventář obsahuje předměty, které se týkají daného úkolu. Adventury využívající tento systém mám obecně rád, neboť eliminují zběsilé pobíhání po velkém množství lokací a nesmyslné kombinování tuctů předmětů ve chvílích „zákysu“.

To ale neznamená, že by snad byla hra úplně snadná, co si pamatuji, tak její obtížnost je „tak akorát“. Ale protože je to hra z první poloviny devadesátek, na hráče určité nároky občas klade. Vzpomínám si např. na epizodu „That Old Devil Moon“, kde se skupina setká s technologiemi rasy, která má tři prsty a její matematika je tedy založena na trojkové soustavě. Kódy ke dveřím, které v rámci postupu zjistíte, je proto třeba převést do trojkové číselné soustavy. Musíte to ale udělat sami, hra to za vás neudělá. Jo, zlaté devadesátky…

A technické zpracování? O dabingu již byla řeč, ten je prostě dokonalý a víc není třeba dodávat. Graficky je ale hra také velmi povedená, krásná a barevná pixelová grafika nabízí skvělou podívanou.

Suma sumárum

Star Trek hry mám rád, mnoho z nich považuji za své opravdu oblíbené. Star Trek: 25th Anniversary mezi ně rozhodně patří. Pokud máte rádi Star Trek (ideálně v jeho původní podobě) i adventury a tuhle jste dosud nehráli, pak vám jí může s klidem doporučit.

Moje subjektivní hodnocení, 9/10

P.S. na závěr se podělím ještě o jednu věc: originální model USS Enterprise používaný při natáčení seriálu v 60. letech, vyfoceno v Muzeu letectví ve Washingtonu.

To je ona, opravdová, foto autor

  

Komentáře