Ugh! aneb těžký život pravěkého taxikáře

Jednou z her, které se začátkem 90. let šířily mezi majiteli počítačů rychlostí blesku, byla hříčka s názvem Ugh! Tento simulátor pravěkého taxikaření byl a je dokonalou ukázkou toho, jak i jednoduchý až primitivní koncept dokáže vytvořit nesmírně zábavnou a chytlavou hru. Za kolik probdělých nocí je tahle hříčka zodpovědná už asi nikdy nezjistíme, můžeme si jí ale popsat.

Pravěký hrdina se na podnikání vrhnul s velkou vervou, převzato z Mobygames


První Ugh! na scéně

První hra s názvem Ugh! spatřila světlo světa v roce 1983. Hra původně vyšla pro Commodore 64 a o rok později se objevila i na ZX Spectru. S mnohem známějším Ugh! pro DOS, o kterém zde bude dnes řeč především, má ale společný jen název a zasazení do jakéhosi fiktivního pravěku ala Flinstoneovi. I zde se totiž mísí pravěcí lidé s dinosaury. V Ugh! z roku 1983 se hráč zhostil role pravěkého člověka, který musí do jeskyně transportovat nasbírané zásoby, ale vyhýbá se přitom nástrahám v podobě chodících i létajících dinosaurů. I tímto konceptem tak byla pozdějšímu Ugh! vlastně trochu podobná.

První hra s názvem Ugh! vyšla v roce 1983 pro Commodore 64, takhle vypadala. Šlo ale o úplně jinou hru, převzato z Mobygames


Uber v době kamenné

Hra Ugh! v té správné verzi, o které zde chceme mluvit především, vyšla v roce 1992 pro DOS, Amigu a dokonce i pro C64. Na svědomí jí mělo německé vývojářské studio EGOSOFT GmbH pod hlaviškou vydavatele Play Byte. Jak již bylo uvedeno, princip je skutečně jednoduchý. Na začátku hlavní hrdina zjistí, že jeho vyvolená s ním nechce nic mít, neboť je chudý a nemůže jí nabídnout žádnou budoucnost. Zhrzený ctitel proto udělá tu nejlepší možnou věc: rozhodne se podnikat. Jeho oborem se stane doprava, konkrétně provozování taxislužby.

Nejde o jen tak ledajaké taxi, ale o taxi létající. To se dnes snaží prosadit nejeden start-up a zatím to moc nejde. Možná ale, že dnešním podnikatelům chybí ta správní motivace v podobě odmítnutí od ženy jejich srdce. Pravěká taxi-helikoptéra se tak rozletí za svými zákazníky, které vozí do různých úrovní pravěkého sídliště.

Jednou do třetího, ale fofrem, než mě ten triceratops zašlápne! Převzato z Mobygames


K ovládání postačí tři šipky: nahoru, doprava a doleva. Pohyb směrem dolů obstará stará známá gravitace. Aby pračlověk hru zdárně dokončil a svoji vyvolenou přesvědčil o tom, že je to chlap, který svoji rodinu dokáže zajistit, musí projít celkem 69 levelů, každý těžší než ten předchozí. Samotné létání je někdy komplikováno přítomností pterodaktyla, dinosaura na zemi nebo třeba silným větrem či stoupající vodou, která znamená nutnost přepravit všechny cestující dříve, než se utopí.

To je vše, nedostanete nic víc, ani nic míň. Pointa ale je, že se jedná o nesmírně návykovou věc a noční „ještě level a jdu spát“ znělo ve své době asi dost často. Napomáhala k tomu jistě i roztomilá grafika, na kterou se dá koukat i dnes. Má tedy Ugh! nějaké zápory? Jako každá hra tohoto typu jistě trpí jistou repetitivností, začátkem 90. let to ale nikoho netrápilo (mě tedy rozhodně ne). Suma sumárum, velmi zajímavý kousek, který má své pevné místo v herní historii.


Komentáře