Historie herního zpracování světa Forgotten Realms, část druhá

Od doby, co jsem se rozhodl začít psát sérii zaměřenou na historii her zasazených do světa známého jako Forgotten Realms, uběhlo poměrně dost vody a odkládání dalšího textu už si nelze dále omlouvat. Tak jdeme na to. Minule jsme skončili hrou Secret of the Silver Blades z roku 1990 a ve stejném roce začneme i nyní.

Další dávka fantasy zábavy, převzato z Mobygames


1990, Eye of the Beholder

Hra, které pro mě znamenala vůbec první kontakt se světem Forgotten Realms. Ve hře Eye of the Beholder se hráč ujímá kontroly nad skupinou čtyř dobrodruhů (postupem času jich může být až šest), která se snaží odhalit děsivé tajemství zla bujícího pod městem Waterdeep.

Když parta sestupuje dolů, vchod se zhroutí a družina je uvězněna v podzemí. Nezbývá nic jiného, než pokračovat stále dál. Parta prochází trpasličím a drowím územím až do doupěte hlavního zlouna, Xanathara.

Souboj s hmyzím bojovníkem, převzato z Mobygames


Technicky jde o klasický dungeon crawler, velmi podobný Dungeon Masteru, na rozdíl od něj je ale barevnější a celkově pohlednější. Fanoušci Dungeona Mastera budou samozřejmě argumentovat třeba skvělým runovým systémem kouzlení (EoB má oproti tomu klasickou AD&D nabídku kouzel v podobě seznamu), pro mě je ale EoB králem krokovacích dungeonů.

Vývojářským studiem byl Westwood, distributorem kdo jiný než SSI.

1991, Pools of Darkness

Rok 1991 začneme přímým pokračováním Secret of the Silver Blades s názvem Pools of Darkness. Se svým předchůdcem sdílí technické zpracování a hratelnost. Co se příběhu týká, je určitě zajímavý: zlý bůh Bane se zmocní vlády nad oblastí Měsíčního moře (Moonsea). Města v celém regionu (s výjimkou pevnosti Zhentil Keep a Mulmasteru, to ale znalce Forgotten Realms až tak nepřekvapí) jsou vyrvána ze země a zůstávají po nich jen krátery. Bouře brání vstupu do regionu a oblohu neustále zahaluje tma, je to prostě na levačku. A kdo to vyřeší? No hádejte…

Netopýři, kam se podíváš, převzato z Mobygames


Kouzelník Elminster povolá družinu a dá jí za úkol zastavit Banea, poskytne přitom družině přístup k magickým portálům zvaným „Pools of Darkness“, které umožňují cestovat do vnějších rovin, kde mají někteří Baneovi služebníci své základny.

Hra vyšla na Amigu, Mac a PC a spolu se hrou následující už znamenala konec éry Gold Box series, doba už pádila překotně dál. Vývojářem i vydavatelem bylo SSI.

1991, Gateway to the Savage Frontier

Gateway to the Savage Frontier je z dnešního pohledu poněkud zapomenutá hra. Je to v kontrastu s faktem, že se jednalo o nejprodávanější MS-DOS hru roku 1991 v Severní Americe. Kromě PC pak hra vyšla i na Amigu a C64. Hru vyvinulo studio Stormfront, vydalo SSI.

Souboj v poušti, převzato z Mobygames


Hratelnost je podobná jako u ostatních her Gold Box Series. Vytvářet lze šestičlennou družinu dobrodruhů, hra je z pohledu první osoby a používá tahové souboje. K dispozici je také fast travel, což se hodí, protože nedílnou součástí hraní je i plnění vedlejších úkolů, které vám zadávají NPC.

Příběh se točí okolo organizace Zhentarimu, resp. její snahy o páchání špatností a snahy party zastavit jí. No, proč ne… Tak do toho.

1991, Eye of the Beholder II: The Legend of Darkmoon

Po úspěchu Eye of the Beholder bylo zřejmé, že pokračování na sebe nenechá dlouho čekat. Dorazilo v roce 1991. Technicky vše zůstalo prakticky při starém, hra se hrála velmi podobně jako první díl. Ze začátku se hra odehrává pod širým nebem, resp. v lese, ale brzy se dobrodruzi opět přesunuli do podzemí.

Vlk hledající Karkulku, převzato z Mobygames


Hra příběhově navazuje na první díl, resp. předpokládá, že parta dobrodruhů je ta z prvního dílu (skupinu si lze vytvořit nebo přenést ze savu z prvního dílu). Úkol – prošetření nějakých nepravostí v chrámu Darkmoon – zadá dobrodruhům proslulý Khelben Blackstaff. Jak jistě uznáte, s tím se člověk může hádat jen těžko, takže dobrodruzi vyrazí na cestu a… zbytek už jistě znáte. Prostě je třeba opět nakopat zlo do rozkroku.

Hru vytvořilo stejně jako první díl studio Westwood a vydali SSI na Amigu, PC a některé obskurní platformy.

1991, Neverwinter Nights

Kdo si u titulku tohoto odstavce klepe na čelo, činí tak celkem pochopitelně. Neverwinter Nights v roce 1991? Co je to za nesmysl? Jenže není. Nejedná se totiž logicky o hru od Bioware z roku 2002 (i k té se snad jednou dostaneme), ale o skutečnou libůstku stejného jména.

Dál, jen dál, převzato z Mobygames


Neverwinter Nights bylo první grafické MMORPG vůbec a hostované bylo na síti AOL. Ano, v době, kdy u nás internet ještě vůbec nebyl, se v Severní Americe hrála MMORPG. Hra vycházela z konceptu Gold Box series her, jen byla překlopena do online prostředí. Hrát šlo ale naštěstí i offline.

Závěrem

Rok 1991 se přiblížil ke konci a příště se podíváme na rok následující. I v roce 1992 vycházely zajímavé hry, takže je jistě na co se těšit.


Komentáře