Plague Tale: Innocence aneb nejen retrem živ je člověk

 Her, které jsem v době jejich vydání nehrál, je tolik, že by na jejich dohrání nestačilo ani deset dalších životů. A vzhledem k tomu, že se vracím nejraději právě ke hrám z dob minulých, mohlo by se zdát, že k těm novým se nikdy nedostanu. Já ale dobře vím, že se občas vyplatí udělat si výlet i do herní současnosti. Tento můj poslední návrat do herní budoucnosti měl název Plague Tale: Innocence. A musím říct, že se to vyplatilo.

Plague Tale: Innocence (2019), cover art z Mobygames


Krysy kam se podíváš

Akční adventura od francouzských vývojářů z Asobo Studios spatřila světlo světa v roce 2019 a při projíždění herních webů mě hned zaujala. Mohlo za to především její zasazení do Francie 14. století, během morové epidemie. Protože mám historii rád, o hře jsem začal uvažovat jako o jedné z těch, které bych si chtěl určitě zahrál.

Dostal jsem se k tomu sice až letos, ale stálo to za to, byť určité výhrady jsou na místě. O co tedy v Plague Tale jde? Hra dá hráči roli mladé šlechtičny Amicie, která je hned na začátku svědkem zavraždění svého otce a vyplenění rodového sídla vojáky jednajícími na příkaz inkvizice. Najednou se musí postarat o svého malého brášku Huga, se kterým do té doby trávila minimum času, a který je z nějakého důvodu hlavním cílem inkvizice.

Amicia a Hugo, screenshot převzat z Mobygames


Aby toho nebylo na Amicii málo, tak Hugo trpí záhadnou chorobou a ke všemu se všude rojí krysy schopné zlikvidovat člověka v řádu vteřin. Začíná tak putování špinavým a nelítostným středověkem, kde smrt číhá na každém kroku. Protože patnáctiletá slečna není prototypem hrdiny, který se může k cíli své cesty probít hrubou silou, půjde především o využívání stealth prvků. Úplně bezbranná ale Amicia není, neboť umí dobře zacházet s prakem. Do toho přitom nemusí nabíjet jen obyčejné kameny, neboť je postupně zasvěcována do umění alchymie a připravuje si střelivo schopné přilákat krysy, odehnat krysy, zapálit oheň… apod.

Tak, a teď pojďme k tomu, jak se mi to hrálo.

Story is the king

V dnešní době jsou vysoce ceněny open-world hry. Je to celkem pochopitelné, já se ale přiznám, že spíš než otevřeným světům dávám přednost příběhu (proto jsem si nikdy nebyl schopen vytvořit nějaký silnější vztah k sérii TES, ačkoliv jsem to zkoušel nesčetněkrát). Naštěstí tu jsou pro hráče jako já i klasické příběhové hry. Plague Tale: Innocence je jednou z nich.

Postup hrou je striktně lineární a koridorový, dopředu mě ale hnala snaha o posunutí příběhu a fakt, že jsem se dokázal opravdu sžít s postavami. Díky tomu jsem hře schopen odpustit i její dle mého největší problém. Řekněme si to otevřeně: nepřátelé jsou naprosto tupí. Padne-li vedle nich kolega po ráně prakem, voják zkontroluje jen prostor bezprostředně kolem něj, pak pokrčí rameny a opět se věnuje lelkování. Stačí se schovat za zídkou tři kroky od něj a můžete být v klidu.

Středověk nebyl pro měkkoty, screenshot z Mobygames


Někomu může vadit i fakt, že chování nepřátel je naskriptované. Bez ohledu na to, kolikrát budete danou situaci hrát, budou se chovat úplně stejně. To nepředstavuje zrovna velkou výzvu hráčovým schopnostem. Z toho všeho plyne závěr: Plague Tale: Innocence je hra, kterou si užijí především milovníci příběhů a ti, co hledají herně-filmový zážitek.

Teď si dám zase nějaké to retro, už mám ale v knihovničce na Steamu připraveného Fantasy Generala II, taktéž zástupce novějších herních počinů z roku 2019. A zapomínat nelze ani na to, že právě vyšlo pokračování Plague Tale s podtitulem Requiem. I na něj určitě dojde!

Takže závěr? Mé čistě subjektivní hodnocení Plague Tale: Innocence? 8/10

Komentáře