Herní pamětník si nemůže
v souvislosti se začínající zimní olympiádou v Pekingu nevzpomenout
dvou her, které snad i v rámci pojmu klasika tvoří speciální podkategorii
„klasika nejklasičtější“. Winter Challenge a Summer Challenge od Accolade. Existoval
v první polovině devadesátých let vůbec počítač, na kterém tyhle dvě hry
nebyly nainstalované? A ať již hodláte ty aktuální čínské hry ignorovat nebo se
na politiku vykašlat a užít si je, proč si nezpestřit únor touhle klasikou?
Hratelné jsou tyhle hry totiž pořád dost dobře.
Let the games begin!, převzato z Mobygames
Winter Challenge (1991)
Jako první spatřila v roce 1991 světlo světa hra
Winter Challenge, tj. počítačové zpracování zimních Olympijských her, byť bez
oficiální licence. Hráč dostal možnost soutěžit v celkem osmi
disciplínách. Konkrétně šlo o:
- Sjezd
- Slalom
- Běh na lyžích
- Biatlon
- Skoky na lyžích
- Boby
- Sáňky
- Rychlobruslení
Bylo samozřejmě
možné hrát je samostatně, hlavně zde byl ale mód celých „her“, kdy jste se
svými soupeři (ať již reprezentovanými počítačem nebo kamarády
v hot-seat režimu) prošli všech osm disciplín. Atmosféru podporovaly
animace úvodního a závěrečného ceremoniálu i možnost vybrat si národnost, byť
Česko – tedy vlastně Československo – v nabídce pohříchu chybí.
Biatlon: po několika minutách bušení do enteru nebylo míření vůbec snadné, převzato z Mobygames |
Jistě si parametry těch jednotlivých disciplín sami
pamatujete, stejně jako na to, jak se hra ovládala. U disciplín jako saně, boby
nebo sjezdy to bylo celkem snadné, člověku stačily šipky, horší to ale bylo u
těch dalších disciplín. Běh, biatlon nebo rychlobruslení totiž vyžadovaly co
nejintenzivnější bušení do Enteru a zvláště v případě běžeckých disciplín,
které trvaly pěkně dlouho, se tak hraní svojí fyzickou náročností pomalu
blížilo reálným předlohám. Obejít se dalo toto martyrium v případě, že
jste měli joystick s autostřelbou. Ta za vás totiž dokázala pomyslně bušit
do toho Enteru.
Skoky na lyžích byly kapitola sama pro sebe: rozjezd –
udržování stopy – odraz – lyže do V nebo alespoň rovně – přistání. To vše
pomocí šipek a klávesy space. Co se vizuálního zpracování týče, bylo myslím
velmi povedené. Šlo o vektorovou 3D grafiku, na kterou se tenkrát dívalo velmi
dobře a upřímně – dá se na ní dívat i dnes, po třiceti letech. To není úplně
pravidlem a je třeba to ocenit.
Summer Challenge (1992)
Popis letní verze olympiády od Accolade z roku
1992, nazvané logicky Summer Challenge, může být o poznání kratší. Hra je totiž
z technického hlediska naprosto identická a jedinou změnou jsou samozřejmě
disciplíny. V létě jsme závodili v těch následujících:
- Lukostřelba
- Kajak
- Hod oštěpem
- 400 m překážek
- Parkúr
- Skok do výšky
- Skok o tyči
- Dráhová cyklistika
Já měl nejradši lukostřelbu, která mi šla.
S láskou jsem na ní potom vzpomínal o mnoho let později, kdy jsem se marně
snažil lukem cokoliv trefit v Kingdom Come a připadal jsem si u toho
poněkud retardovaně. Naopak cyklistika a parkúr mi nikdy nešly.
Olympijský areál je připraven, a bez covidových bublin, převzato z Mobygames
Máš pravdu, je to klasika. Obě olympiády jsem drtil na začátku 90.letech jak o život :)
OdpovědětVymazatJeště si vzpomínám, že to mělo nějakou protipirátskou ochranu, kvůli které šly celé OH spustit jen občas a bylo třeba to nahazovat vždycky několikrát :)
Vymazat