People´s General: skvělá – doufejme ale, že nikoliv prorocká – strategie

Vztahy mezi Spojenými státy a Ruskem doznaly určitého oteplení a obě země souhlasily s redukcí svého zbrojního potenciálu. Pro Rusko zmítané hladem a nepokoji se koneckonců jednalo o nutnost. Toho ale využila Čína a začala si protahovat své velmocenské svaly. První byl anektován Taiwan, ale Čína pokukuje i po dalších oblastech a vpadne do Ruska. Spojené státy reagují a vysílají k Taiwanu operační svaz letadlové lodi USS Abraham Lincoln. Čína obviňuje Spojené státy z narušení jejích teritoriálních vod a zaútočí. Abraham Lincoln se potápí a USA vyhlašují Číně válku…

Tažení začíná, převzato z Mobygames


Legendární generálové

Mluvíme-li o hře People´s General (na některých trzích prodávané jako „Dynasty General“), kterou uvádí příběh zmíněný v perexu tohoto článku, nemůžeme začít jinde než u legendárního Panzer Generala z roku 1994, kterou vydala známá společnost SSI. Tato tahová strategie, která poněkud kontroverzně obula hráče do holínek německého generála dobývajícího Evropu, byla velkým komerčním úspěchem a odstartovala celou sérii tahových strategií označovanou jako „Five Star General“.

Kromě zmíněného Panzer Generala vyšel v rámci této série i Allied General (tentokrát stál hráč konečně na té správné straně), Pacific General a dvě hry, které nebyly zasazeny do období Druhé světové války, ba ani žádné jiné skutečné historické etapy. Šlo o hry Fantasy General a Star General. Mě z této série nejvíc bavil Fantasy General, kterého jsem hrál opravdu hodně.

Takhle vypadá People´s General, převzato z Mobygames


Zmíněné hry byly každopádně velmi oblíbené a komerčně vesměs úspěšné, takže není divu, že v roce 1998 vyšel Panzer General II, který uvedl de-facto novou generaci těchto strategií. Na první pohled zaujala výrazně vylepšená grafika i více možností pro hráče. Panzer General II byl opět velkým úspěchem a dnes je považován za nejlepší hru celé série.

Já jsem jí také poměrně dost hrál, protože tentokrát bylo možné hrát i za Spojence. Přiznám se totiž, že hra za Němce mi nějak „nešla přes myš“. Nicméně: „Druhá světová“ je mým velkým koníčkem a dávám přednost přece jen „víc hardcore“ hrám z tohoto období. A právě proto jsem si nejvíc užil až tu další hru, která vyšla v roce 1998, využívala stejný koncept, ale byla zasazena do prostředí fiktivního moderního konfliktu Číny se Západem.

Čína útočí

Příběh hry jsem tedy již představil. Hráč se může samozřejmě postavit na kteroukoliv stranu, tj. buď do čela čínsko-severokorejské „Východní aliance“, anebo bude vést „Západní alianci“, jejímiž členy jsou Spojené státy, Rusko, Británie, Francie, Německo… prostě západní svět a Rusko. Už si přesně nepamatuju, které další státy jsou tam jsou zastoupeny konkrétně, česká armáda to však není, což je samozřejmě sotva překvapivé. To ale až tak nevadí, jsou tam i jednotky OSN a já si vždycky představoval, že jejich součástí jsou i Češi 😊

Čínský nákupčí pořizuje nové obrněné jednotky, převzato z Mobygames


Ve hře je k dispozici několik kampaní, já hrál je tu „západní“. Ta začíná ve chvíli, kdy se podařilo konečně zastavit čínský postup a je na čase zahájit protiofenzívu. Postupovat budete z korejského poloostrova (USA + spojenci) i z východu (Rusko + spojenci). Každý, kdo hrál Panzer General dobře ví, co jej čeká. Obrněné jednotky, pěchota, průzkumníci, dělostřelectvo… ti všichni budou muset spolupracovat, abyste coby jejich velitel splnil všechny mise a ukázal čínským soudruhům, zač je toho loket. A za zmínku stojí z mého pohledu také povedený soundtrack.

Jak se mi to hrálo?

Jedním slovem – výborně. Pro mě osobně se jedná spolu s Fantasy Generalem o nejlepší díl celé série. Hodně za to může samozřejmě to zajímavé zasazení a celkově skvělá atmosféra. People´s General je také – pokud si vzpomínám – dobře vyvážený co do obtížnosti.

Co je poměrně zajímavé je fakt, že People´s General i přes popularitu předchozích dílů u nás nebyl z nějakého důvodu vůbec recenzovaný, anebo mi to nějak uniklo. Vlastně netuším, jestli se tady vůbec prodával.

Každopádně se jedná o hru, kterou lze hrát bez nejmenších problémů i dnes, graficky vypadá pořád dobře a zábavy nabízí opravdu hodně. Pokud vám ve své době unikla, rozhodně doporučuju si jí zahrát. Jen se vám může stát, že vám bude v dnešní době připadat její téma nepříjemně aktuální…

BTW, čínskou invazí do Ruska, kterou pomáhají odrážet Američané se zabývá i román Toma Clancyho „Mědvěd a Drak“. Pokud se rozhodnete zahrát si People´s General, může to být zajímavá „doplňková četba“.

Komentáře

  1. Bezva článek. Jde o skvělou sérii a tohle je podle mě nejlepší z těch novějších dílu. Recenze byla v Levelu - https://www.level.cz/starsi-cisla/level-45/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc za info o té recenzi! Vůbec jsem si ji nepamatoval.

      Vymazat
  2. Skvělá recenze! Sám nevím, proč jsem tenhle titul tenkrát vnímal nějak negativně. Určitě tomu dám někdy šanci.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. On se tenhle díl u nás obecně moc neprosadil, nebo já z toho mám alespoň takový pocit. Možná přišel moc brzo po PGII, těžko říct.

      Vymazat
    2. Řekl bych, že po úvodní 5-Star sérii už novější díly obecně moc neuspěly.

      Vymazat

Okomentovat