Historie herních zpracování Rally Dakar

 Je večer, rodina už šla spát, a já mám nalité víno a zapnutý počítač. Taková téměř každodenní klasika. Tentokrát o to příjemnější, že následuje po odpoledni plném předvánočního zařizování, což je po návštěvě zubaře kvůli trhání osmiček moje asi tak druhá nejméně oblíbená činnost vůbec. Ještě než si ale pustím aktuálně rozehraný Broken Sword 4, u nějž předpokládám, že už se pomalu blížím ke konci, projíždím některé herní weby a zaujal mě trailer na novou hru Dakar Desert Rally. Ne snad, že bych byl fanda závodních her, to nejsem, ale jistou slabost mám pro Dakar jako takový. Napadlo mě proto udělat si takovou rychlou, malou soukromou rešerši toho, jak šel čas s hrami s „dakarskou licencí“.

Kouzlo Dakaru

Jak už jsem naznačoval, nikdy jsem nebyl někdo, koho by nějak zvlášť oslovovaly závodní hry. Jasně, jako každý jsem ve své době hrál Test Drive nebo Lotus, super byly Stunts, něco jsem dal i prvním Need for Speed. Za zmínku stojí ještě Rally Championship 2000, kterou jsem hrál ze závodních her asi vůbec nejvíc.

Trochu bližší vztah jsem ale měl k dakarské rallye jako takové. V dětství zdobily můj pokoj plakáty Tatry a Liazu z legendárního ročníku 1988, který naše kamiony ovládly. A dnes je Dakar jedinou motoristickou soutěží, kterou alespoň nějak po očku každoročně sleduji.

Žádnou dakarskou hru jsem ale nikdy nehrál a zajímalo mě, kolik her s touto licencí vlastně kdy vyšlo. Tohle jsou výsledky mého (nikterak podrobného) pátrání.

8 bitová éra

První hrou, která hráčům umožnila prožít si dakarské dobrodružství v pohodlí jejich obývacích pokojů, byl podle všeho v roce 1985 kousek italských vývojářů Systems Editoriale s.r.l. s názvem „Parigi Dakar“ určený pro C64 (já jí ale nikdy neměl a nehrál). Hráč jezdil ve hře na motorce a podle všeho to mohla být docela zábava.

Zátiší s palmou, hra Parigi Dakar z roku 1985 na C64, převzato z MobyGames


V roce 1988 (ten slavný ročník československých kamionů) potom vyšla hra „Paris-Dakar“ od španělských Zigurat Software S.L. (studio mimochodem podle všeho pořád existuje). Tato hra vyšla na ZX Spectrum, Armstradu, na Amize i pro DOS. Do ruky dostali hráči tentokrát nějakou buginu a zajímavostí je, že se hra nesoustředila jen na závodění v Africe, ale zahrnovala i evropské etapy.

Jen jestli se rozhlídnul..., hra Paris-Dakar z roku 1988, screenshot je z verze pro Amigu, převzato z Mobygames


Báječná léta devadesátá

V roce 1990 vyšel další „Dakar“, tentokrát pod názvem „Paris Dakar 1990“. Zodpovědní za něj byli vývojáři z Coktel Vision/Tomahawk, kteří btw stáli i za legendárními Gobliiins. Hráč absolvoval v kokpitu svého terénního auta cestu z Libye do Dakaru. Hrát se dalo na Amize, Atari ST a pod DOSem.

Nejede to Vašíku, nejede? Hra Paris Dakar 1990, převzato z Mobygames


Posléze se „Dakar“ na počítačích odmlčel a vrátil se až v roce 1997 se hrou Dakar ´97 na první Playstation. Hra ale vyšla pouze pro japonský trh, kam jí poslal Virgin Interactive Entertainment spolu s automobilkou Mitshubishi. Tomu odpovídal i výběr aut, který hráči měli: Mitsubishi Pajero Prototype, Mitsubishi Pajero, Mitsubishi RVR Prototype a Isuzu Bighorn.

Není třeba se bát, z toho útesu stejně spadnou nemůže..., hra Dakar ´97, převzato z Mobygames


Do nového století s novým Dakarem

V roce 2001 pustil Acclaim Entertainment do světa svoji hru Paris-Dakar Rally určenou pro PS2 i PC. Závodilo se v ní ve čtyřech kategoriích: automobily, buginy, čtyřkolky a motorky. V každé kategorii bylo potom na výběr několik strojů. Kamiony – naše chlouba – však stále chyběly.

Snad ten most vydrží..., hra Paris-Dakar Rally, oficiální promo obrázek, převzato z Mobygames


V roce 2003 potom Acclaim vypustil pokračování s názvem Dakar 2: The World's Ultimate Rally pro PS2, Xbox a GameCube. Tam už kamiony byly a hráči si tak konečně mohli zkusit být na chvíli Karlem Lopraisem.

2005 – současnost

V roce 2005 vyšla první mobilní hra Dakar 2005 od studia In-Fusio. Žezlo potom převzaly EA a pod jejich hlavičkou vycházely Dakary v letech 2006, 2007, 2008 a 2010. Mobilní hry jdou ale hodně mimo mě, a tak tyhle hry zmiňuji skutečně jen pro úplnost.

Prozatím nejnovější inkarnací Dakaru je Dakar 18 od Deep Silver na PS4, PC a Xbox One. Ta vzala hráče do pouští a nehostinných skalnatých oblastí Jižní Ameriky, a i zde již měli hráči na výběr ze všech závodních kategorií, kamiony nevyjímaje. Vůbec poprvé se zde ve významnější míře zapojil prvek navigace, která je pro závody tohoto typu možná vůbec nejvýznamnějším prvkem a tím, co odlišuje Dakar od klasického rallye. Hra ale v recenzích spíše propadla a mnoho slávy si vybojovat nedokázala. Komerčně to ale ve světě asi nebylo tak špatné a vyšlo i několik DLC.

Ještě tři duny a jsme doma, hra Dakar 18, oficiální promo obrázek, převzato z Mobygames


Nyní tedy čekáme (tedy fanoušci závodních her čekají, já ne) na Dakar Desert Rally, která by měla posunout herní zpracování tohoto unikátního závodu na novou úroveň. Tradiční každodenní večerní summary ze skutečného Dakaru 2022 si ale v lednu během závodu ujít nenechám.

P.S. je to skutečně jen stručný přehled, je dost dobře možné, že her z Dakaru existuje víc. Pokud o nějaké víte, sem s ní...

Komentáře

  1. Super přehled, rád čtu tento typ článků.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky. Jinak ještě jsem našel jednu hru, která by tam víceméně patřila. Jmenuje se African Raiders, je z roku 88 a vyšla pro Amigu/ST/DOS. Je to jasný Dakar, ale chybí tomu oficiální licence.

      Vymazat
  2. Přidám se k Anorakovi. Tenhle typ tématických článků mám ve velké oblibě. I na svém blogu jsem se do podobného už 2x pustil a vždy to byla zajímavá detektivní práce. Já auta mám rád, ale pohříchu jsem jich moc nenahrál. Nejvíc formule (od Accolade a pak od MicroProse), z rally jsem dohrál Colin McRae 3. Dakar mě lákal vždy, takže asi nějakou stařešinku z Tvého seznamu někdy zkusím :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Teď je ideální příležitost, Dakar je v plném proudu :)

      Vymazat

Okomentovat