Moje nej hry na 8bitech, část 2. - Krotitelé duchů

 

V uplynulých dnech a týdnech se staly dvě zdánlivě nesouvisející události, které do sebe ale dokonale zapadly a jasně mi daly najevo, o jaké hře napsat tentokrát. Tou první byla rekordní akvizice Activision/Blizzard ze strany Microsoftu a tou druhou potom fakt, že jsem konečně shlédnul film Ghostbusters: Afterlife. Co mají ty dvě události společného? A co to má společného s osmibity?

“If there’s something weird and it don’t look good, who you gonna call…?”, převzato z Mobygames


Krotitelé duchů a já

Nejprve je na místě ujasnit si kontext – jsem velkým fanouškem Krotitelů duchů. V dětství to byl jeden z mých nejoblíbenějších filmů (myšleny jsou tím samozřejmě oba díly). A musím říct, že jsem si užil i pokračování v podobě nového dílu Afterlife.

Aby bylo jasno, Afterlife je JEDINÉ pokračování Ghostbusters, pokud by snad někdo chtěl v nějakém poblouznění mluvit o pokračování z roku 2016, pak vězte, že žádné takové nikdy neexistovalo. Nikdy! Něch si to všeci zapametajú! 😊

Při sledování Afterlife jsem se samozřejmě nemohl ubránit vzpomínkám na původní filmy, ale také na hru, kterou jsem na své C64 hrál opravdu hodně. Jmenovala se jednoduše Ghostbusters a byla od… modří už vědí… od Activisionu. A tím se nám kruh uzavírá a vy už víte, jak to spolu všechno souvisí 😊

New York plný duchů - herní mapa, převzato z Mobygames


Ghostbusters by Activision, 1984

Studio Activision začalo hry vydávat v roce 1980, licencovaní Krotitelé duchů vyšli v roce 1984, tedy souběžně s filmem. Hra vyšla na celé řadě platforem. O Commodore 64 jsem již mluvil, těmi dalšími byly Apple II, MSX, Tandy 1000, Atari 2600, Amstrad, ZX Spectrum, NES/Famicom nebo Master System.

Vlastní hra sestává z několika částí. V New Yorku narůstá „psychokinetická energie“ a duchů je čím dál tím víc. Vy proto musíte vzít své peníze, nakoupit za ně vybavení a pustit se do boje s duchy. Ve chvíli, kdy je v některém z domů spatřen duch, Krotitelé musí naskákat do legendárního auta „ECTO-1“ a vyrazit se s ním utkat. V této fázi je hra vlastně automobilový simulátor, sledujete vozidlo z horního pohledu, kličkujete po silnici a přitom „nasáváte“ duchy, které po cestě potkáte.

ECTO-1 na lovu duchů, převzato z Mobygames


Když dorazíte do cíle, hra se přepne do úplně jiného pohledu a vy svými dvěma postavami s protonovými zbraněmi manévrujete tak, abyste mohli ducha nasát do pasti. V případě úspěchu vyděláte peníze a vrátíte se na základnu, kde ducha uložíte. A tak dále, a tak pořád dále. Občas se stane, že New York začne ohrožovat nikoliv obyčejný duch ale ikonický „Marshmallow Man“. Za něj je potom bonus.

V určité chvíli dosáhne úroveň psychokinetické energie v New Yorku maximální hodnoty a vy, kdo film znáte, již víte, co se stane: na střeše domu, kde bydlí Dana Barettová, přistane s pomocí Zuul Gozer 😊

Samotný souboj se Zuulem nebo Gozerem ale součástí hry není. Konec totiž nastane ve chvíli, kdy coby Krotitelé duchů dostanete přes Marshmallow Mana do domu 😊

Proč jsem měl hru rád?

Proč patří Ghostbusters k těm hrám, které mi z C64 utkvěly nejvíc? Jednoznačně proto, že se jednalo o zpracování mého oblíbeného filmu, ale také proto, že to byla prostě hodně zábavná hra. A přispíval k tomu jistě i fakt, že C64 byl schopný velmi dobře reprodukovat ikonický zvuk ECTO-1, což napomáhalo budování atmosféry.

Má to spočítané, za chvíli bude v pasti, převzato z Mobygames


Zkrátka a dobře, Ghostbusters jsou pro mě klasika, jak ti filmoví, tak herní.

Mimochodem, Activision se licence na Ghostbusters nezbavili a vlastní jí pořád. V roce 1987 vydali hru The Real Ghostbusters (opět na řadu platforem), na Amigu a PC už mířila v roce 1989 hra Ghostbusters II. Potom nastala dlouhá pauza, až v roce 2016 vyšla hra Ghostbusters na PC a PS4, stejně jako mobilní záležitost Ghostbusters: Slime City. Přiznám se ale, že kromě původních Ghostbusters jsem žádnou z nich nehrál.

Komentáře