Air Bucks: retro tycoon z leteckého prostředí

Hry typu tycoon (business simulation games, chcete-li) tvoří specifický herní žánr, která má nespočet příznivců. Současně patří mezi ty žánry, jejichž popularita je prakticky konstantní a hráči trávili snahou o rozvoj svého byznysu, ať už byla jeho podstata jakákoliv, dlouhé hodiny už v 80-tých letech stejně jako to dělají dnes, třeba při stavění svého dinosauřího parku v Jurassic World Evolution. Etalonem žánru je samozřejmě Transport Tycoon z roku 1994 a jeho modifikace, které mají stále živou a početnou komunitu hráčů. I pro mě je jednoznačně "nejlepším tycoonem ever", v mysli mi ale utkvěly i jiné. Bližší vztah jsem měl např. ke hře Air Bucks.

Co jsou Air Bucks?

Hra Air Bucks vás posadí do křesla majitele nové letecké společnosti. Píše se rok 1946, v máte k dispozici jednu "Dakotu" DC-3 a sny o tom, že vybudujete velkou společnost s desítkami letadel, která budou k vidění na všech velkých letištích světa (ne, Praha tam bohužel není, na rozdíl od Varšavy nebo Budapešti).

Dakota DC-3, vaše první letadlo, můj screenshot ze hry

Pro mě, coby velkého fanouška letadel a letectví, který v dětství trávil celé dny na vyhlídkové plošině ruzyňského letiště a dnes si na webu Flightradar24 vede deníček a evidenci všech svých letů na dovolené i služební cesty, bylo to téma nesmírně lákavé.

Air Bucks vyprodukovalo studio Impressions v roce 1992 (vydavatelem byla Sierra). Impressions byli známí odborníci na strategie, stačí zmínit třeba sérii Caesar nebo Lords of the Realm a nic víc není třeba dodávat. Air Bucks samozřejmě nedosáhly věhlasu zmíněných her, jisté kouzlo ale měly, alespoň tedy pro letecké fandy jako jsem já.

Je na místě ještě doplnit, že po nepříliš pozitivních recenzích vyšla v roce 1993 vylepšená verze hry označená jako Air Bucks 1.2. Právě tu jsem hrál a z ní jsou obrázky, které se tady kolem povalují. 

Jak se Air Bucks hrály?

Ve hře máte možnost nakupovat letadla (šlo naštěstí o reálné typy). Již jsem zmiňoval, že se začínalo u "Dakoty", postupem času se ale objevovala letadla další. A když člověk vydržel dostatečně dlouho, dočkal se i "Královny nebes", tj. Boeingu 747, nebo nadzvukového Concordu.

Evropa v Air Bucks, můj screenshot ze hry

Koupená letadla bylo poté třeba nasadit na konkrétní linky. První letiště si hráč vybral jako své domovské, u těch dalších ale bylo třeba koupit si přistávací práva (někdy s pomocí různých dotací, pobídek apod.)


Pro každé letadlo člověk mohl definovat počet sedadel v ekonomické i vyšší třídě, stejně jako kapacitu pro cargo. Dále bylo třeba nastavit ceny letenek, rozdělit peníze na údržbu letadel, reklamu i investice do komfortu cestujících.

Půjčí mi, nebo nepůjčí? Můj screenshot ze hry

Kdybych měl hru hodnotit, řeknu, že mě opravdu bavila, byť objektivně musím uznat, že jí do komplexnosti Transport Tycoon a řady dalších her leccos chybí. Časem se stává poměrně repetitivní a pokud si vybudujete dobrou pozici, kromě nových letadel už od určitě chvíle nic moc nového nepřináší. I tak je to ale kousek, na který budu vzpomínat jen v dobrém.

A vůbec nevylučuju, že si jí zase zahraju, třeba zrovna teď, kdy mi byla zrušena služební cesta - ta, o které jsem si myslel, že bude takovým pocovidovým restartem mého služebního cestování. Tak si zalétám alespoň v DosBoxu... 


Komentáře

  1. Vůbec jsem tuhle hru neznal, přitom jsem se jednu dobu dost o tyhle ekonomické hry zajímal.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat