Moje nej hry na 8bitech, část 3. – simulátory

 Hned po revoluci, někdy kolem mého desátého roku, se stalo několik událostí, jež sice neotřásly světem, ale pro mě osobně byly cekem významné. Jednak jsme si domů pořídili C64, a jednak jsem objevil úžasný svět knížek o Druhé světové válce, především těch psaných našimi piloty, kteří za války bojovali v řadách RAF. Tam někde lze vystopovat můj celoživotní zájem o vojenskou historii, letectví jako takové a obrovskou úctu, kterou k našim pilotům v řadách RAF cítím. Jaké pak bylo moje nadšení, když jsem zjistil, že se můžu i na svém Commodoru 64 na chvíli stát alespoň přeneseně jedním z rytířů nebes…


Pohled ze sedadla pilota bombardéru Lancaster ve hře The Dam Busters z roku 1984, převzato z Mobygames

Já a simulátory

Mám rád letadla, mám rád létání, ale rozhodně jsem nikdy nebyl šílenec do simulátorů. Řada z nich mě oslovila a hodně bavila, nepatřím ale mezi ty, kdo by si kupovali extra sofistikované joysticky a trávili v simulátorech dlouhé dny a týdny. Pokud mám vyjmenovat ty, které mě na PC opravdu oslovily, řeknu B-17 (ta původní od Microprose), Israeli Air Force nebo European Air War. Zapomenout nemůžu ani na Chuck Yeager Air Combat nebo „devadesátkové“ klasiky, které nechyběly na žádném počítači: F-15, F-117 a F-19, taktéž od Microprose.

Dnes chci ale psát o těch, se kterými jsem se seznámil na 8bitech. Především o třech, které mě oslovily nejvíce.

Spitfire ´40

Hra z roku 1985 vytvořená maďarským vývojářským studiem? Ano! Simulátor legendárního stíhacího letounu z Druhé světové války má na svědomí studio Novotrade založené v Maďarsku v roce 1983. Hra nabízela tréninkové i bojové mise nad jižní Anglií v době Bitvy o Británii a já si ze hry pamatuji především na skvěle zpracovaný kokpit včetně ikonického kulatého kniplu, kterým Spitfire disponoval.

Ovládacími prvky byly plyn, brzdy, podvozek a samozřejmě zbraně. K dispozici byla také mapa, podle které hráč naváděl svůj letoun na cíle v podobě německých nájezdníků. Zvukový doprovod byl hodně intenzivní, byť nikterak realistický, pomáhal ale mocně budovat napětí.

Nikdy na poli lidských konfliktů nevděčili tak mnozí, za tak mnoho, takové hrstce..., hra Spitfire ´40, převzato z Mobygames


Hra měla skvělou atmosféru, možnost usednout za knipl virtuálního Spitfiru v době, kdy jsem jako kluk začínal číst knihy jako Sestřelen, Noci nad Německem nebo Zlomená křídla byla k nezaplacení. Hra vyšla kromě C64 na Atari, ZX Spectrum, MSX, Electron, Amstrad a BBC Micro (zajímavá platforma vyvinutá pro vzdělávací projekt BBC Literacy).

The Dam Busters

Se hrou The Dam Busters zůstaneme v době Druhé světové války, přesuneme se ale od stíhačů k bombardérům. Konkrétně potom k 617. peruti RAF, která se svými čtyřmotorovými bombardéry Lancaster prováděla nálety na Německo, včetně těch legendárních, mířících na německé přehrady v rámci operace Chastise.

Hra má stejně jako Spitfire ´40 skvělou atmosféru. Protože britské bombardéry létaly nad okupovanou Evropu v noci, především v noci se odehrává i tato hra. A já si dodnes pamatuji na tu fascinaci atmosférou ve chvílích, kdy tmu prořezávaly světlomety a já se ze střelecké věže snažil odehnat německé noční stíhače. Abyste se nad okupovanou Evropou orientovali, je k dispozici mapa. A já si pamatuju také na to, jak jsem se snažil podle ní doletět až nad naše území (která tam samozřejmě nijak zpracované není).

Ovládání čtyřmotorového bombardéru není žádná sranda, The Dam Busters, převzato z Mobygames


Hru vytvořili vývojáři z kanadského studia Sydney Development Corp., které bylo v herní branži aktivní jen v letech 1982 – 1985, kromě The Dam Busters stojí za zmínku i další hra s tématikou 2. světové války, tankový simulátor Desert Fox.

U této hry si neodpustím jednu poznámku: The Dam Busters vyšly v roce 1984 pro C64, ZX Spectrum, Amstrad, Apple II, Coleco, MSX i pro DOS. A kdybych měl vyjmenovat, kolik simulátorů bombardovacích akcí od té doby vyšlo, tak řeknu, že jen dvě: zmíněná B-17 a její pokračování The Mighty Eight. Jistě, v několika dalších hrách je možné létat s bombardéry (od IL-2 Sturmovik po Microsoft Flight Simulator), ale hra čistě s bombardéry nabízející možnost sžít se s posádkou a prožívat jejich nebezpečné mise až na The Dam Busters a dvě B-17 prostě chybí. Pokud mi nějaká unikla, určitě budu rád, když mi dáte vědět.

ACE: Air Combat Emulator

Jako třetí simulátor zmíním hru ACE: Air Combat Emulator. V tomto případě se jedná o moderního proudového letadla, které však není nikterak specifikováno (resp. jedná se o fiktivní stroj typu „Mark 2.1 AWAT“ (All-Weather All-Terrain)). Hráč má za úkol ničit nepřátelská letadla stejně jako pozemní nebo námořní cíle. Velmi zajímavým prvkem bylo navíc tankování za letu.

Kam se hrabe Maverick, Ace: Air Combat Emulator, převzato z Mobygames


Hra vyšla v roce 1985 na Amstrad, Commodore 16 i 64, ZX Spectrum i pro DOS a v roce 1987 se dočkala pokračování. Hru vydali britští Cascade Games, jeden z jejich majitelů – Nigel Stevens – byl sám pilotem a jeho otec dokonce sloužil v RAF. Na hře se podílel i Ian Martin, jehož jméno lze nalézt v titulkách i u zmíněné B-17 od Microprose nebo dvou osmdesátkových Star Wars hrách.

Zajímavostí je, že hry ACE se prodalo celkem půl milionu kopií, což je na osmdesátá léta a 8bitovou éru docela slušný výsledek.

Komentáře